Søndag med piruetter på danseplassen og kakao med krem!

Categories Min vintage garderobe


God formiddag! Her kommer innlegget som jeg har spart på siden forrige søndag. Dette er på en måte del to fra min innholdsrike helg forrige uke. Fikk du ikke med deg forrige innlegg kan du lese det her: Bruktmarked, gamle biler og solskinn


Første stopp på denne søndagen var det historiske Ingierstrand bad. Dette er et kjent sjøbad i Oppegård kommune sørøst for Oslo. Bygget jeg står foran på de første bildene er en del av dette anlegget som nå er en restaurant hvor man kan leie selskapslokaler.


Arkitektene for dette prosjektet var på sin tid svært nyskapende både i tenkemåte og design. De fleste byggene knyttet til sjøbadet sto ferdig i 1934. Restauranten er blitt et ikon i norsk arkitekturhistorie og regnes av mange som et ikon innenfor norsk funksjonalisme.


Kjolen jeg har på er vintage og er mest sannsynlig laget av lin. Plagget er blytungt på grunn av mengden av stoff i skjørtet. Den gjorde nok at reisebagen min økte en del i vekt, men jeg hadde så lyst til å dele et bar bilder av den med dere.


Nydelig detalj på et bygg nede ved sjøen!


Stupetårnet ved Ingierstrand bad har også nærmest blitt et ikon. Er man ekstra tøff kan man hoppe fra toppen på sommeren.


Før vi vendte nesen hjemover tok vi turen innom Svartskog kolonial. Bygget fungerer i dag som en koselig kafe med et historisk og nostalgisk preg. Bygningen har visst vært kolonial siden 1916 og ble holdt gående helt frem til 1988. Hvor de ble tvunget til å avslutte virksomheten da de ikke kunne konkurrere med de større matbutikkene som dukket opp i nærområdet. I 2011 ble Kolonialen gjenåpnet som samlingssted og kafe.


Vi kjøpte helt ferske egg!


Det ble også tid for et lite kakestykke og en kopp med kakao med krem i “bakgården”.


I låvebygget bak kolonialen har de flere åpne rom fylt med gamle ting som man kan kjøpe eller i mitt tilfelle ta bilder av.


Disse boksene var helt fantastiske!


Fin stemning i låven med forskjellige lyskilder.


Så dro vi hjem for å forberede til et middagsbesøk senere på kvelden. Dette var en fin søndag synes jeg!

Short translation: In this blog post I’m sharing photos from a very special Sunday where we visited some local historical sites and had cake and cocoa with cream!

#ingierstrand  #ingierstrandbad #restaurant #danseplassen #svartskogkolonial #kakaomedkrem #søndag #søndagstur #jentetur #antikk #ferskeegg #sjø #oslofjorden #stupetårn #sol #vintage #secondhand #retro #stil #pinup #krøller #rødelepper #ootd #blogger #vintageblogger #pincurls #brunette #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #smile #style #vintagestyle #friends_of_faces_and_style #truevintage #truevintageootd

5 kommentarer

5 thoughts on “Søndag med piruetter på danseplassen og kakao med krem!

  1. Så mye fint det var i den låven! og herlig med ferske egg, kake, og kakao med krem <3
    Likte veldig godt kjolen din. En flott farge og fasong. Bare kjedelig den er så tung ;-P

  2. Henriette Celin: Ja, kunne godt ha tenkt meg å ta med sånn ca halve hjem 😉

    Tusen takk! Er veldig glad i denne kjole. Heldigvis føles den ikke så tung på, bare når jeg skal dra den med meg i kofferten 😛

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *