Mysteriet om vintage vinterklær!

Categories Min vintage garderobe


Helt siden jeg startet å kle meg i secondhand og vintage har jeg stått ovenfor en stor utfordring som de fleste kjenner som vinteren. Med en gang det begynner å bli litt kaldere oppdager jeg et stort hull i min garderobe der varme klær burde ha hengt. Ser man på gamle filmer og magasiner dukker det aldri opp elegante kvinner i raggsokker og strikkede kofter for å si det sånn. I tillegg til at det er vanskelig å finne informasjon og inspirasjon om vintage vinterklær er prisen på det man eventuelt finner svimlende høy. Det virker i blant som at mange av damene jeg følger på sosiale medier med likende stil som meg bor på steder hvor de ikke trenger å tenke på en vintergarderobe, selv om dette kanskje bare er delvis sant.


Kjolen jeg her har på er en investering i den varmere seksjonen av min garderobe. Dette er et av de få plaggene jeg har som jeg med sikkerhet kan datere til 40-tallet. Kjolen er av et mellomtykt ullmateriale med tilhørende belte (ikke med på bildene). For å få en mer flatterende silhuett valgte jeg å bruke mormors strikkbelte fremfor det originale beltet. Skoene jeg har på var et loppemarked kupp til den fine summen av 20 kr. Slett ikke verst for et par vintersko i ekte skinn!


Som tilbehør valgte jeg ut en veske som også er fra 40-tallet. Denne har jeg tidligere skrevet et lite innlegg om: “Ny” vintage veske! Noe av det jeg liker med denne vesken er stroppen man har rundt håndleddet. Dette og vesken i seg selv gjør at et hvert antrekk straks føles mer elegant.


For å bygge opp en mer vintervennlig garderobe er jeg hele tiden på utkikk etter inspirasjon, hovedsakelig på nettet. Som vanlig liker jeg å se på gamle bilder samt se hvordan andre løser konflikten mellom vintage og vinter. Vi får krysse fingrene for at jeg i løpet av sesongen finner en løsning på denne gåten.


Har dere noen «go to» vinterplagg/antrekk?


Short translation: In this post I have put together a new outfit for the colder season. Since I started wearing vintage and second-hand daily I have struggled to find pieces for my winter wardrobe. The items seem few and far between as well as way too expensive for my wallet. Vintage + winter is for me an unsolved mystery!

#vintage #secondhand #retro #pinup #stil #rødelepper #ootd #blogger #skinnhansker #vintageblogger #pincurls #brunette #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #smile #style #truevintage #truevintageootd #friends_of_faces_and_style #vintagestyle #vintagegirl #besamecosmetics #redvelvet #redlips #cordepurse #gloves

4 kommentarer

4 thoughts on “Mysteriet om vintage vinterklær!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *