Jentetur til Stockholm

Categories Hverdag og fest

Det at det allerede er to år siden mamma og jeg tok vår første jentetur til Stockholm er egentlig litt skremmende. Uff, så tiden går! For moro skyld legger jeg ved lenker til innleggene om denne turen også.  I sommer planla vi igjen å besøke broderfolkets fine hovedstad. Etter litt trøbbel med et kansellert fly (takk, Norwegian), et par timer ventetid til neste fly + en tur med flybussen var vi endelig fremme ved vårt hotell.

Stockholm 2017 del 1 + del 2.

 

Hotellet

Denne gangen overnattet vi på hotell Kung Carl som ligger ved Stureplan. Dette var et elegant og stilig hotell. Vi var spesielt heldige med rommet denne gangen. Vi har en tendens til å ende opp med utsikt over bakgården med sine dekorative søppelkasser. Hos Kung Carl fikk vi tildelt rom 404. Et koselig lite rom på et avrundet hjørne av hotellet. Fra de store vinduene hadde vi utsikt oppover Birger Jarlsgatan og kunne så vidt titte over til Humlegården (mer om denne parken dukker opp lengre nede i innlegget). Både hotellet og vårt rom var utsmykket med store gullspeil, historiske tapeter og lysekroner. Akkurat slik vi liker det!

 

Parker og grønne lunger

Noe av det jeg liker så godt med Stockholm er de mange vakre parkene man kan vandre rundt i. Under vårt opphold besøkte vi Humlegården, Tegnelunden og Observatorielunden. Den sistnevnte ligger nokså høyt. Er du villig til å klatre opp de mange trappene blir du belønnet med en storartet utsikt over byen. Dette er en utflukt jeg definitivt anbefaler dere å ta. På bildet nedenfor sitter jeg ved «elven» på den ene siden av Tegnerlunden. Her nøt vi en pust i bakken mellom all vintage shoppingen.

 

Museer

Både mamma og jeg har vært i Stockholm et par ganger. Av denne grunn har vi besøkt de fleste av byens mest populære museer og attraksjoner. Etter å ha etterlyst tips på Instagram ble jeg anbefalt å besøke et sted ved navn Hallwylska museet. Dette viste seg å være et av høydepunktene ved turen vår. Museet er i realiteten en leilighet som samtidig fungerer som en slags tidskapsel. Både dekor, lamper og møbler var så utsmykkede og velgjort at jeg nesten ikke trodde det jeg så. Rom på rom var dekorert med dyre tresorter, spesialbygde og importerte møbler og dyre malerier og tekstiler. Rett og slett en skjult perle som er verdt et besøk. Især når man kommer gratis inn. Selv om mamma allerede hadde besøkt Abba museet på Djurgården besluttet vi ta oss en tur dit også. Nede i kjelleren var det en ny utstilling med kostymer og rekvisitter fra Mamma Mia filmene.

 

 

Etter museet gikk vi tilbake mot sentrum. Vi oppdaget her enda en grønn lunge med vakre fargekoordinerte blomsterbed.

 

 

Vintagebutikker

Stockholm har også et godt utvalg vintage, secondhand og bruktbutikker. Naturlig nok har dette vært en av hovedgrunnene for mine besøk. Også denne gangen var vi innom de faste favorittene: Old Touch, Beyond retro og Judits secondhand. I tillegg til de jeg tidligere har besøkt oppdaget vi enda flere fine forretninger. Hos Lotta vintage fant jeg en sukkersøt kjole fra 50-tallet, men det var på Epok vintage at jeg denne gangen gjorde flest funn. Derfra fikk hele to kjoler og en hatt være med meg hjem til Norge. I denne butikken var det mye fint å finne, selv om prisene var vel stive. Alt jeg kjøpte på turen tenker jeg å vise dere i et eget blogginnlegg. Det må dere ikke gå glipp av!

 

Mat

Som sist var vi igjen heldige med maten. Det å måtte holde seg til en glutenfri diett oppleves ofte som litt vanskelig her hjemme. Jeg vegrer meg alltid for å spise ute. Spesielt hvis vi skal oppsøke steder vi ikke tidligere har vært på. Glutenfri tilbudet blir heldigvis stadig bedre. Likevel er opplevelsen ganske så annerledes i Stockholm. Der står ofte glutenfri som et alternativ på menyen, uten at de ansatte må fly inn på kjøkkenet for å sjekke. Alternativene er også så gode at vi et par ganger måtte dobbeltsjekke for å få bekreftet at maten på tallerkenen faktisk var glutenfri. Dette er et «problem» jeg godt kan håndtere. Vi besøkte igjen noen favoritter som Lilly’s burger og A la Crepe.  Wiener Cafe ble en ny favoritt hvor vi hadde lunsj bestående av Chèvre salat og glutenfritt brød.

 

Andre severdigheter

De to vakre bildene nedenfor er tatt oppe fra Gondolen like ved Slussen. Det første fotografiet er tatt i retning sentrum og det andre viser litt av Djurgården og Gröna Lunds Tivoli. Vi var selvsagt også en tur innom Gamla stan med sine brosteinsgater og fargerike historiske bygninger.

 

 

Short translation: In this blogpost I’m sharing our little trip to Stockholm, Sweden. This time we stayed at a hotel called Kung Carl (King Carl). Like the rest of the hotel our room was decorate with gold mirrors, historical wallpapers and crystal chandeliers. During our stay we visited lots of vintage shops, museums and beautiful parks. My favourites were Old Touch (vintage), Hallwylska (historical museum) and Humlegården (a park close to our hotel).

Have you ever been to Stockholm?

 

#sommer #reise kos #hygge #stockholm #sverige #opplevelser #ferie #jentetur #vintage #secondhand #gjenbruk #museer #hallwylska #hallwylskamuseet #historie #djurgården #abba #glutenfritt #glutenfristockholm #travel #sweden #holiday #museums #lillysburger #history #glutenfree #wienercafe #epokvintage #lottavintage #oldtouch #hotelkungcarl

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Jentetur til Stockholm

  1. Flotte bilder og artig tekst. Dere har det fint sammen, og du er flinkt til å finne spesielle steder.

    Mona

    1. Tusen takk Mona! Ja, vi pleier å få det veldig koselig. Trikset er å unngå de steder der de fleste turistene oppholder seg. Først da kan man virkelig bli kjent med plassen man befinner seg på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *