Kan denne kjolen reddes?

Categories Hverdag og fest

Da jeg møtte kjolen, var jeg litt skeptisk. Plagget var krøllete med både store og små flekker her og der. Når jeg står ovenfor en slik kjole, må jeg gjøre et valg. Kan plagget i det hele tatt reddes? Ønsker jeg å sette av tid til de nødvendige inngrepene? Det siste er også knyttet til om en slik prosess er verdt å gjennomføre i forhold til summen på prislappen. Som med så mange andre plagg var jeg noe usikker. Jeg mener å huske prisen var satt til rundt 200 kr. For en kjole som jeg tipper er fra 50-tallet er dette slett ikke en dårlig pris. Likevel var synet av store gule svetteflekker nok til å skremme alle og enhver. Mens jeg sto slik og tenkte kom jeg plutselig på noe. I en eller annen avkrok på internett hadde jeg lest at man kunne fjerne slike flekker med en blanding av eddik og bakepulver. Dette var noe jeg ennå ikke hadde fått testet ut. Skulle denne kjole bli min prøvekanin?

Plagget fikk til slutt bli med meg hjem. Jeg var ikke klar over det på dette tidspunktet, men det å få denne kjole tilbake til sin opprinnelige stand skulle bli litt av et prosjekt.

Først når jeg og kjolen kom hjem fikk jeg tid til å undersøke den ordentlig. Jeg lagde meg en mental huskeliste over plaggets problemområder. Mitt hovedfokus var å få fjernet de fæle flekkene. Neste steg var å sy inn glidelåsen som var løsnet langs den ene siden. I tillegg til alt dette trengte kjolen også å bli lagt opp på nytt. Fra bakeskuffen hentet jeg både eddik og bakepulver. I et glass blandet jeg et par spiseskjeer av hver. Målet var å oppnå en klebrig masse som kunne smøres utover kjolens flekker. Før jeg virkelig gikk til verks testet jeg blandingen på et sted som ikke ville synes. Dette gjorde jeg for å forsikre meg om at miksen ikke ville ødelegge plagget. Neste steg var å finne flekkene som skulle behandles. Jeg smørte et ganske tykt lag av blandingen utover de merkene jeg kunne se. De tydeligste var svetteringene under ermene.

 

Jeg lot blandingen av eddik og bakepulver ligge på over natten. Dagen etter håndvasket jeg hele kjolen med Milo. Dette er vaskemidlet jeg alltid bruker når jeg rengjør de gamle plaggene mine. Jeg var nødt til å gjenta prosessen med bakepulver en gang til, men klarte til slutt å fjerne alle de fæle flekkene. Noe jeg faktisk ble ganske overrasket over. Når kjolen hadde tørket for andre gang fikk jeg glidelåsen på plass igjen. Siste steg var å gå over kjolen med strykejernet. Nedenfor ser dere det endelige resultatet.

 

Short translation: When I first met this dress, I wasn’t sure that I would be able to save her. Frankly she was a bit of a mess. She had some pretty bad stains; the zipper was not in its proper place and so on. Yet with the help of a mixture of baking soda and vinegar I managed to remove most of the stains and marks. I let the paste stay on overnight and handwashed the item the next day. I had to repeat the process one more time in order to get a good result. I’m very pleased with how it came out. What do you think? Have you ever tried something like this to remove smell or stains?

 

#vintage #gjenbruk #bærekraftig #håndvask #reddekjole #secondhand #silke #kjole #selskapskjole #antrekk #vintagestil #retrostil #blogger #1950s #50 #50tallet #truevintage #uffvintageheaven #uffvintagestore #hatt #stil #hansker #fjær #retro #blå #perler #blomster #blader #fest #oslo

4 kommentarer

4 thoughts on “Kan denne kjolen reddes?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *