Let them eat cake?

Categories Min vintage garderobe

Vi har vel alle et bilde av Marie Antoinette: den unge prinsessen mest kjent for sin fantastiske garderobe, sin livlige personlighet og det velkjente utsagnet “let them eat cake!” Hun var definitivt ikke populær blant alle, men det er jo ikke noe nytt i kjendisverdenen. Mandag denne uken hadde vært hennes bursdag.

I vår egen tid er hun en gjenkjennelig historisk figur, men hun står også som et uforglemmelig moteikon. Stadig ser jeg eksempler på hvordan stor motehus og designere fremdeles henter inspirasjon fra det franske hoffet i denne perioden.

Denne mandagen lot jeg meg også inspirere i klesveien. Jeg er absolutt ingen ekspert på denne perioden, men etter å ha tittet på noen originale malerier så jeg hvordan lyse pastellaktige farger ofte ble brukt i antrekkene, også hos dronningen. Hovedsakelig en kald blå farge, denne ble derfor min inspirasjon til dagens antrekk.

Skjørtet jeg har på meg er fra 70-tallet og jakken kjøpte jeg ny for et par år siden.

For å skape en helhet valgte jeg å sette opp håret. Jeg brukte en variant av håroppsatsen som jeg tidligere har lagt ut. Jeg lot noen små krøller falle ned da dette var noe de ofte gjorde på 1700- tallet og satte noen hvite blomster i frisyren.

Håroppsats steg for steg: http://kajakulbraaten.blogg.no/1445636076_en_liten_hr_hemmeligh.html

Dagen ble avsluttet med å se filmen om Marie Antoinette fra 2006.

Hva synes dere om antrekket? Har dere sett filmen?

 

 Translation: Outfit inspired by Marie Antoinette

 

#marieantoinette #mote #håroppsats #inspiration #letthemeatcake #blomster #blue

6 kommentarer

6 thoughts on “Let them eat cake?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *