Gammeldagse fløtekarameller

Categories Dessert og mat

God formiddag! Håper dere alle har en fin adventstid. Selv har jeg litt vanskeligheter med å komme i julestemning i år. Dette skyldes nok at jeg fremdeles har en eksamen som det skal leses til. Her kommer det uansett en liten oppskrift på tradisjonelle karameller med ett hint av salt og vanilje. Denne godsaken passer ekstra fint til denne tiden av året og er en favoritt hos både store og små. De fleste ingrediensene du trenger til denne oppskriften er å finne i vanlige dagligvarebutikker, med unntak av glukose. Denne måtte jeg halve byen rundt for å finne! Vanligvis skal det være mulig å få tak i på helsekostbutikker, matbutikker med godt utvalg og hobbybutikker som Panduro. Jeg anbefaler også å skaffe et termometer, selv om man kan klare seg uten. Det er litt vanskelig å si nøyaktig hvor mange karameller man får av oppskriften da man selv kan velge størrelsen de deles opp i. Jeg fikk akkurat 100 stk i tillegg til to slikkepinner. Man kan selvsagt også halvere oppskriften. Det å lage karameller er krevende på flere måter, men resultatet er definitivt verdt innsatsen.

Det du trenger:
– 340 gr glukose
– 500 gr sukker
– 160 gr smør
– 4 dl matfløte
– En vaniljestang
– En klype havsalt

Er man ekstra glad i kombinasjonen av salt og søtt kan man strø ekstra salt over mot slutten av prosessen.


Slik gjør du:
Finn frem en liten kjele. Smelt smør og tilsett fløte og salt. Del vaniljestangen i to og lag snitt slik at frøene kommer ut i blandingen. Legg delene av vaniljestangen i kjelen. Kombiner innholdet over svak varme. Finne så frem den største kjelen du har. Jeg anbefaler å ha en høy kjele da oppskriften senere i prosessen krever høye temperaturer. Tilsett sukker og glukose i den store kjelen og smelt dette på høy varme til temperaturen når 170 grader. Ta så kjelen av varmen og tilsett fløteblandingen. Dette kan sprute en del så vær forsiktig.


Sett kjelen på platen igjen og rør blandingen godt. Senk varmen og rør så det ikke brenner seg i bunnen. Kok karamellblandingen til den er oppe på 123 grader. På dette steget kan du fjerne vaniljestangen. Hvis man ikke har tilgang til et termometer kan man bruke noe som heter kuleprøven. Dette er et lite knep for å finne ut om karamellen er ferdig. Tilsett en dråpe av blandingen i et glass med iskaldt vann. Hell så ut vannet slik at bare karamellen er igjen. Ta den opp og forsøk å forme den til en kule. Hvis du klarer det er blandingen ferdig.


Forbered en liten ildfast form. Min er omtrent ca. 32×22 cm. Dekk denne med bakepapir. Tilsett så karamellblandingen i formen. La den kjøle seg ned i 3-4 timer i romtemperatur. Før den stivner kan man strø over litt ekstra salt hvis man ønske det.


Når karamellen har stivnet er det tid for å dele den opp. Her kan man selv bestemme lengde og bredde. Jeg brukte både en skarp kniv og et pizzahjul for å dele opp karamellene. Mine ble ca. på lengde med det første leddet på min pekefinger. Passe store biter til en liten munnfull! For å holde karamellen som adskilte biter må de pakkes inn hver for seg. Her kan man velge blant annet bakepapir, cellofan osv. Karamellene kan så legges på glass eller i en boks. Oppbevar denne i romtemperatur.


For å pakke inn karamellene brukte jeg her mellomleggspapir som man bruker mellom brødskivene i matpakken. Fin størrelse i forhold til mine opp kuttede karameller. Plasser karamellen i midten av papiret. Rull den så inn og tvist hver ende av rullen. Ønsker man å lage slikkepinner/kjærligheter kan man bruke samme oppskrift. Det man gjør da er å kutte smalere strimler og simpelthen ruller de opp. Bruk så spesiallagde pinner eller avklipte tre spidd som jeg benyttet meg av.


Jeg valgte noen gammeldagse syltetøyglass som oppbevaring for mine karameller. Det er selvsagt ikke nødvendig å kjøpe nye glass da man kan bruke det man har. Stoffet på toppen klippet jeg til selv.  For å holde dette festet kan man bruke et bånd eller en strikk. Et slikt glass med karameller kan fungere som en fin julegave til de som har alt eller andre som det er vanskelig å kjøpe ting til. Håper det smaker!

Hva er deres favorittgodterier rundt juletider? Noen som kommer til å teste oppskriften?

 

 Translation: As a treat for friends, family and myself, I have made some sweet, delicious homemade caramels! These traditional sweets are perfect for the Christmas season. They also make a great gift for you to give to someone who have been good this year!

#maldonsalt #fløtekarameller #jul #kos #julegodt #hjemmelaget #karamell #jul2015 #adventstid #julegavetips #tasty #salty #christmaspreparations #homemade #caramel #christmas #loveit #sweets #glutenfree #yum

5 kommentarer

5 thoughts on “Gammeldagse fløtekarameller

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *