Memento mori

Categories Kunst og foto

Maleriet jeg skal vise dere i dag er malt for et par år siden og var en oppgave jeg gjennomførte i forbindelse med min utdanning på HIOA. Jeg ønsket å arbeide med et prosjekt som kunne utvikle og tydeliggjøre perspektivet på hvordan ting forandrer seg. Hvordan gjenstander i det ene øyeblikket opptar all vår oppmerksomhet, men i neste må vike plass for noe nytt. Denne problemstillingen er jo spesielt interessant nå etter juletiden. Er det sånn at vi egentlig glemmer det som virkelig betyr noe fordi vi til en hver tid er for opptatt med å sjekke sosiale medier for eksempel? Slike tanker dannet bakteppe for prosessen mot det ferdige maleriet. Begrepet memento mori (“husk din dødelighet” ) er fastsatt i menneskenes sinn som en evig påminnelse om at vi alle skal dø. Døden er til syvende og sist den eneste sannhet og virkelighet. Begrepet blir oftest brukt i tilknytning til en kunstretning som spesielt var utbredt på 1600-tallet.

Tradisjoner som den mexicanske festivalen “De dødes dag” som kan sammenliknes med vår egen allehelgensdag viser til at vi tidligere hadde et helt annet forhold til døden. Interessen og diskusjonen om hva som egentlig venter oss, står uansett like levende i dag. Overskriften for oppgaven som vi skulle arbeide med var “Må ha!”. Mine tanker gikk direkte til forbruk og materialisme som begge er dominerende trekk med vår egen tid. I kontrast til tradisjonelle memento mori malerier har jeg valgt å tilføre moderne gjenstander som de fleste i dag har et forhold til. Ting som vi kanskje tar for gitt, men er helt avhengig av. Hvordan hadde vi klart oss uten strøm, mobil, ørepropper og den obligatoriske pappkoppen med kaffe? Jeg håper at de som ser dette maleriet kanskje stopper opp litt i sin travelhet og tenker etter hva de faktisk verdsetter i sine liv, før de løper videre.


Jeg har også arbeidet med elementer som går igjen i tradisjonelle memento mori malerier, hvor hver gjenstand er en metafor for liv og død. Ting som ofte går igjen er blant annet timeglass, friske blomster, stearinlys og hodeskaller. Egentlig kan man skrive en hel stil om dette emne og maleriet (som jeg jo også har gjort), men jeg håper at dette i det minste gir en liten innledning.


Hva synes dere om maleriet? Fikk dere noen tanker rundt temaet?

 

Translation: Here is a post where I show a painting I created a few years ago. It’s a reminder to life to the fullest, yet still be mindful of your own mortality (memento mori). What do you guys think?

#mementomori #maleri #akrylpålerret #blomster #akryl #maling #starbucks #hodeskalle #mobil #roser #lysestake #candle #painting #art #paint #contemporaryart #myart #fineart #color #creative #artist #artwork #acrylic #canvas #details #lightbulb #flowers #samsung

5 kommentarer

5 thoughts on “Memento mori

  1. Så utrolig bra og fint dette maleriet var! tenkte helt seriøst at dette var av en kunstner ellernoe. Veldig dyktig er du (: Jeg likte at det var en blanding mellom materalistiske ting og elementer fra “De dødes dag”. Gammelt og nytt, fortid og nåtid, viktig og uviktig, er ord som kommer til syne. Jeg tenker på ting vi er avhengig av i dag, som ikke fantes før. Hvordan de likevel var lykkelige, og at vi kanskje burde se litt tilbake, og sette mer pris på det vi har i dag (:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *