Vintage skatt: Drakt fra Tomren fabrikker

Categories Min vintage garderobe


Her er noen bilder av den norskproduserte drakten jeg kom over på min siste vintageshopping-runde. Jeg lovet jo å vise hvordan plaggene så ut på så snart jeg fikk gitt de litt kjærlighet i form av nål og tråd. Det er ikke ofte jeg kommer over vintage plagg som sitter som et skudd, så denne måtte jeg definitiv dele med dere. Det var ikke mye informasjon jeg klarte å finne ut om klesmerket som har designet drakten. Plagget skal ha blitt laget av Tomren fabrikker som var mest kjent for pene og solide kåper. Enkelte av disse modellene hadde den stilige muligheten at de kunne vendes og brukes både ut og inn. Konfeksjonsfabrikken lå i Tomrefjord nedenfor Molde og ble startet av Olav Tomren i 1926. Fabrikken skal visst ha hatt rundt 200 ansatte og solgte plagg både til innland og utland. I starten lå fokuset på design og produksjon av herreklær, men på 50-tallet begynte de også med klær til kvinner. På grunn av konkurranse fra utlandet ble fabrikken tvunget til å avslutte produksjonen en gang på 1970-tallet.


Dermed kan drakten plasseres et sted mellom 50- og 70-tallet. Fremdeles er plaggene i god stand og viser svært liten grad av slitasje. Denne drakten vil nok bli mye brukt fremover.

  • Hva synes dere om drakten?
     
  • Er det noen innlegg dere ønsker å se her i det nye året?
     

Short translation: This suit is one of the garments I picked up during my last vintage shopping trip to Oslo. It was made by the Norwegian clothing label Tomren fabrikker that produced well-made and high quality clothing from 1926 well into the 70s. This brand started by producing clothes for men, but by the 1950s they would include collections for woman in their stock.  By the 1970s they could no longer compete with international brands and they were sadly forced to end all production of clothing. By the information I have been able to gather it seems like my suit was made between 1950 and 1970. What do you guys think?

#julenisse #jul #vintage #secondhand #vintageshopping #shopping #retro #pinup #stil #rødelepper #ootd #blogger #vintageblogger #pincurls #brunette #drakt #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #smile #style #uffunderground #arkaden #truevintage #truevintageootd #friends_of_faces_and_style #vintagestyle #vintagegirl #blackandwhite #suit #hats #uffunderground

14 kommentarer

14 thoughts on “Vintage skatt: Drakt fra Tomren fabrikker

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *