Kunstprosjekt: Ljansviadukten


Kilde

Her er et kunstprosjekt som jeg rett og slett har glemt å dele med dere. Dette var et av de siste arbeidene før eksamen så av naturlige grunner var det mye å gjøre i tiden etter dette prosjektet var ferdig. I forhold til denne oppgaven sto vi helt frie til å velge hva vi ønsket å arbeide med. Vi hadde litt over en uke på oss for å fullføre prosjektet. Siden vi ikke hadde fast undervisning for denne uken benyttet jeg anledningen til å ta meg en tur opp til Oslo for å besøke familien. Dette ga meg også nye arenaer for arbeidet. Faget denne oppgaven var knyttet til er kalt stedsrelatert kunst. Som navnet tilsier handler det om å skape arbeider som på en eller annen måte er knyttet til et spesifikt sted. Materialet, formen eller liknende skal skape en forbindelse mellom stedet og kan også være det meningsskapende ved verket. Dette innebærer at arbeidet helt kan miste mening eller tilegne seg et nytt budskap hvis verket blir flyttet fra det tiltenkte stedet. Prosjektet jeg skal vise dere her har en sterk relasjon til stedet og de historiske hendelsene som har utspilt seg her. Jeg forholdt meg til et område i nærheten av der jeg vokste opp sør for Oslo. I denne dalen sto det for mange år siden en stor og kjent jernbanebro. Dette byggverket ble designet av svensk-norske Axel Petersson som da var ingeniør og sjef for statsbanens brokontor. Broen ble bygget over en periode på ca. 4 år, og ble åpnet i 1879. Den var laget av jern, buet svakt og hvilte på 6 støpejern pilarer. Det sies at dette berømte landemerke skal ha vært 36 meter på sitt høyeste og hadde en total lengde på 236 meter. Bro-konstruksjonen skal ha veid over 600 tonn.

Da broen sto ferdig tiltrakk den seg nysgjerrige sjeler fra alle samfunnslag. Den ble til og med besøkt av den tidligere amerikanske presidenten og borgerkrigsgeneralen Ulysses S. Grant (1822-1885). Det ble også satt opp et dampskip som transporterte passasjerer fra hovedstaden og til broen. «Tour – Retour 80 Øre. » Lokomotivet som kjørte over broen ble også drevet frem av damp og det er sagt at kombinasjonen av den høye broen og hvordan vinden blåste gjennom dalen resulterte i at konstruksjonen svaiet ganske kraftig. Broen skal ikke ha vært så veldig bred så togpassasjerene kunne fint titte ned på åkeren langt der nede i dalen. Hvis man tenker seg dette kombinert med bevegeligheten i broen ble det nok litt av en opplevelse. På grunn av behovet for en dobbeltsporet jernbanelinje og moderniseringen av nye lokomotiver ble man til slutt nødt til å flytte sporet. Jernbanebroen som en gang ble beundret av så mange sto nå alene og forlatt. Broen hadde da satt sitt preg på landskapet i over 50 år. I august 1929 la de rundt 76 kg dynamitt på midten av broen. Bare familiene som bodde nærmest konstruksjonen ble informert om det som skulle skje. Eksplosjonen viste seg å være kraftigere enn forventet og mange av menneskene i de omkringliggende områdene opplevde ødelagte ruter, dører som ble slått inn og møbler som ble kastet rundt i rommet. Restene etter broen ble kjøpt av Christiania Spigerverk som skulle bruke metallet til å lage spiker.  Under denne prosessen oppdaget de at metallet var for myk og av så dårlig kvalitet at det ikke ville bli særlig gode spiker av det. Rart å tenke på at materialet kunne holde et helt tog oppe, men ikke kunne gjøres om til spiker. I dag er det ikke så mange spor etter denne store og fine broen, men lokalbefolkningen er for det meste klar over historien knyttet til dette stedet. Broens sørlige brokar er ganske godt bevart og mange anser det som et godt utsiktspunkt over dalen.

For å skape en forbindelse til stedet tok jeg inspirasjon fra historien og jernbanebroen. Jeg brukte planker, spraymaling og lyslenker for å gjenskape togskinnene som en gang omformet det ellers fredfulle landskapet. På bildene i denne posten ser dere resultatet av prosessen.

  • Hva synes dere om arbeidet?
     
  • Hvilket bilde er deres favoritt?
     

Translation: In this blog post I’ll be sharing an art project that I finished quite a while ago. We could choose what we wanted to focus on, but the end result had to be connected to the site what we had chosen for ourselves. The subject for this project was called siterelated art.

I chose to focus on a site where there ones stood a grand and famous railway bridge. This structure was designed by the Swedish-Norwegian structural engineer and inventor Axel Petersson. The bridge was built over a period of approximately 4 years and was opened in 1879; it was made from iron, had a slight curve and rested on 6 cast iron pillars. When the construction of the bridge was finished it attracted people from all walks of life. It was even visited by the former US president and Civil War General Ulysses S. Grant (1822-85). Because of the need for a double-track railway and the modernisation of new locomotives they eventually moved the tracks elsewhere and the bridge that once was famous was made redundant.  By this time the bridge had left its mark on the landscape for over 50 years. In August 1929 they placed around 76 kg of dynamite in the middle of the bridge. Only the families living closest to the structure was informed of the event that was about to happen. The explosion turned out to be more powerful than expected and many of the people in the surrounding areas experienced the smashing of windows, doors being knocked in and furniture thrown around the room. The leftover material was bought by Christiania Spigerverk a factory that still produces nails. During this process they discovered that the metal was too soft and of such a poor quality that it wouldn’t make for good nails.

There is not much left to indicate that there was a railway bridge here, but most of the locals are aware of the history connected to this place. My task was to take inspiration from the history of the site and create something that in a way belonged to this specific area.

 

#minkunst #kunstprosjekt #liadalen #ljan #oslo #stedsrelatert #stedsspesifikt #kunstoghåndverk #uia #ljansviadukten #jernbane #tog #lokomotiv #togskinner #bro #historie #lyslenke #batteri #foto #planker #siterelatedart #railwaybridge #history #myart #art #project #norway #blogger

14 kommentarer

Siste innlegg