Damen med den røde hatten

Categories Hverdag og fest

1. Peggy Carter

2. Tre damer på stranden

3. Portrett av dame med hatt

4. Modell med enorm stråhatt

5. Pushing daisies

6. Rød hatt og mørk kjole

Fra da jeg begynte å samle på gamle klær har jeg vært på utkikk etter en rød hatt. Jeg så for meg en stråhatt med bred brem. Rød er slik en flott farge som faktisk passer til det meste. Likevel har jeg opplevd at det er vanskelig å komme over ting i denne fargen i vintage-verdenen. Av denne grunn har min jakt etter den perfekte røde hatten vært nokså langtekkelig. Derfor forstår dere sikkert min glede da denne hatten dukket opp under et besøk på nettsiden Etsy. Dette nydelige hodeplagget er av merke Piko og ble produsert en gang mellom midten av 40-årene til begynnelsen 1950-tallet (ifølge selgeren). Det var ikke mye informasjon jeg klarte å finne om dette merket. På lappen inni står det at de hadde forretninger både i Paris og New York.

 

På bildene i dette innlegget har jeg dokumentert første dagen jeg hadde hatten på + mitt antrekk. Jeg kommer nok til å dele flere styling-muligheter i fremtiden. Som dere kanskje har fått med dere er jeg svært glad i å matche mine tilbehør. Målet er å ha slike sett i flere farger. Disse består ideelt av sko, veske, hatt/hårblomster ol. Det eneste negative punktet ved min nye hatt er at båndet og sløyfen er svært bleket av solen. Løfter man på en av sløyfens endestykker kan man se en mer levende og ren rødfarge. Planen er å finne et nytt bånd som likner den originale fargen sløyfen må ha hatt. Dette er et inngrep jeg svært sjeldent gjør, men i dette tilfellet synes jeg det er i orden. Jeg tenker å ta med hanskene som ligger ved siden av når jeg skal handle bånd. På denne måten vil jeg få et sett som matcher perfekt. En annen løsning kunne ha vært å farge den orginale sløyfen. Er det noen som har tips til hvordan dette kan gjøres?

Bruker dere hatt?

Hva synes dere egentlig om slike hodeplagg?

Short translation:
Ever since I started wearing vintage I’ve been on the hunt for the perfect red hat. I always pictured it to be made of straw with quite a wide brim. You can imagine my excitement when I came across this hat when searching on Etsy. The hat is from a brand called Piko and was made in the mid-40s to early 50s. I’m planning to change the ribbon since it’s been badly bleached by the sun. So, stay tuned for that! What do you think about my newest find? Do you wear hats yourself?

 

#vintage #gjenbruk #secondhand #kjole #antrekk #ootd #dagensantrekk #hatt #rødhatt #rød #40s #40tallet #1940 #vintagestyle #blogger #vintageblogger #brunette #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #smile #style #truevintage #hat #pikohat

4 kommentarer

4 thoughts on “Damen med den røde hatten

  1. Rødt er tøft, å synes i ” trafikken “. Så stilig med hatt. Skulle ønsker at flere ville bruke hatt, både menn og kvinner

  2. Stilig med hatt Kaja!
    Jeg liker hat på andre damer, men ikke på meg selv – bortsett fra på bryllup i Storbritannia da!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *