Fredriksten festning og hyttetur i Sverige

Categories Hverdag og fest

I denne bildetunge posten vil jeg fortelle og vise dere en av de siste turene jeg var på i løpet av ferien. Som så mange andre har jeg nå startet på universitetet igjen med pensum og forelesninger. Litt hardt å begynne, men slik er det vel for de fleste. Det føles på en måte litt fint å kunne gjenoppleve ferieminnene gjennom å skrive disse innleggene til dere. På et vis blir ferien litt lengre.

Som overskriften tilsier er de første bildene tatt på Fredriksten festning i Halden. Dette var egentlig bare et mellomstopp på turen mot Sverige, men vi rakk både en tur rundt på festningen og en guidet omvisning på museet der. Som de fleste historiske bygninger har også festningen sine egne spøkelseshistorier. En fortelling jeg kjente fra før og som vi ble fortalt av guiden var sagnet om den hvite dame. Det skal visst være flere teorier om hvem denne damen kan ha vært. Den versjonen jeg kjenner til forteller at den hvite dame var en pike som forelsket seg i en soldat. Av en eller annen grunn kunne de to ikke være sammen. I noen varianter av fortellingen skal damen ha kastet seg ut fra det hvite klokketårnet på festningen av ren fortvilelse. En historie forteller at soldaten døde, mens en annen at han forsvant. Uansett skal begge disse scenarioene ligge til grunne for at den hvite dame ikke lengre ønsket å leve. Det sies at hun oftest dukker opp på seine vår- og sommerkvelder for å lete etter sin elskede, men da vi var der hadde hun dessverre ikke tid til å hilse på.

Er nydelig glass på museet.

Utsikten fra toppen av festningen like ved klokketårnet.

Her er vi fremme ved hytten til et vennepar av mine foreldre. Selv om været ikke var helt på topp hadde vi et veldig koselig opphold med reker, besøk hos en glasskunstner, fin musikk og lange kvelder. På grunn av været fikk jeg dessverre ikke tatt så mange bilder. En mer positiv ting var at jeg fikk anledning til å bruke kjolene som jeg hadde kjøpt da mamma og jeg var i Stockholm. Turen kan dere lese om her: Del 1 og del 2. Allerede har denne gule 50- tallsdrømmen blitt en av mine sommerfavoritter. Jeg føler at gul er en farge som mange kanskje ikke tør bruke, men som blir ekstra fin når man får litt farge. Som tilbehør hadde jeg en hvit blomst i håret og en hvit liten jakke. Enkelt, men veldig sommerlig.

I innlegget: Sommerens antikk og vintage funn går jeg litt mer i detalj om blant annet denne kjolen (for dere som ble nysgjerrige.)

Dette bildet tok min lille paparazzi – mamma fra baksetet.

Her er pappa og jeg i bilen på veien hjem.

  • Hvor gikk deres siste tur i sommerferien?

Short translation: In this post I wanted to share some photos taken on one of the last trips my parents and I took before the end of the summer holiday.

#alfaromeo #retro #norge #halden #sverige #hyttetur #festning #fredrikstenfestning #hav #stil #sol #vintage #historie #secondhand #kos #sommer #sommerdag #ferie #krøller #vintagestyle #pinup #ootd #blogger #vintageblogger #brunette #40s #50s #1940sstyle #1950sstyle #makeup #pincurls #smile #style #truevintage

2 kommentarer

2 thoughts on “Fredriksten festning og hyttetur i Sverige

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *